Gürültülü, parlak ve manevi: Genç hacılar kadim bir tanrıçayı kucaklıyor

UyduYayini

Global Mod
Global Mod
Havai fişeklerin, zillerin ve kornaların gürültüsünün ortasında, ibadet edenlerden oluşan bir ekip, sakin yüzlü bir kadının kefenlenmiş ahşap heykelini taşıdı ve on binlerce izleyicinin arasından geçerken onu parlak bir şekilde dekore edilmiş bir tahtırevan üzerinde havada tuttu.

Hamallar ilerlerken yüzlerce kişi önlerinde durmuş, sokakta diz çökmüş, heykelin başlarının üzerinden uçacağı anı bekliyordu.

Bazıları daha sonra ağladı; Birçoğu gülümsedi ve selfie çekti. Kalabalık, “Ben Mazu'yu seviyorum ve Mazu da beni seviyor” diye bağırdı.


Bazen Deniz Tanrıçası olarak da bilinen Mazu, Tayvan'daki pek çok insanın rahatlık, rehberlik ve mutluluk için başvurduğu düzinelerce halk tanrısı arasında en çok saygı duyulanıdır. Onun onuruna düzenlenen büyük yıllık törenler gürültülü ve renklidir. Ve yine de çoğu kişi için bunlar aynı zamanda son derece manevi olaylardır; Mazu ve diğer ruhların Budizm ve Hıristiyanlığın yanı sıra burada hayati bir varlığa sahip olmaya devam ettiğini gösteren inancın kanıtıdır.


Tayvan'ın en büyük iki Mazu hac ziyareti – adını hacıların her yıl ayrıldığı tapınaklardan alan Baishatun ve Dajia – son zamanlarda rekor sayıda katılımcı gördü. Ve bunların çarpıcı bir kısmı, geleceklerini tahmin etmek için bir ritüelde hilal şeklindeki tahta parçalarını fırlatmak gibi Mazu geleneklerini deneyimlemeye ilgi duyan ergenlik çağındaki ve 20'li yaşlarındaki genç Tayvanlılardan oluşuyor.

Orta batı kıyısındaki Taichung'da başlayan Dajia hac ziyareti için Tayvan'ın başkenti Taipei'den gelen 28 yaşındaki moda tasarımcısı Chou Chia-liang, “Bu kadar çok gencin hacca gideceğini beklemiyordum” dedi. “İnsanlar Mazu inancının kırsal kesimdeki yaşlılar için olduğunu düşünürdü. Etrafınıza bakın, öyle görünmüyor.”


Diğer birçok hacı gibi, Bay Chou da saygı göstergesi olarak, genellikle dua ettiği Taipei'deki tapınakta duran kendi küçük Mazu heykelini taşıyan bir arabayı itti.

“Ailemin dininden biraz farklı” dedi. “Tayvanlıların çoğu çok hoşgörülü. 'Bu benim inancım, bu senin inancın, birbirine karışmazlar' diye bir düşünceye sahip değiller.”


Pek çok Tayvanlı, özellikle komşu Çin'deki din üzerindeki sıkı kontrollerin aksine, çeşitli inançlar arasından seçim yapma haklarından gurur duyduklarını söylüyor. Tayvan'ın dini çeşitliliği ve canlılığı, kendi kendini yöneten adanın kimliği ve değerleri için bir tür temel sağlıyor.


Tayvan'daki 23 milyon insanın yaklaşık beşte biri kendisini Budist olarak tanımlıyor, diğer yüzde beşi de Hıristiyan ve yarısından fazlası Taoizm'e ve Mazu'ya tapınma da dahil olmak üzere bir dizi ilgili halk dinine bağlı ve Matsu da yazılıyor. Uygulamada pek çok kişi, sağlıklı bir doğum ya da sınavdan yüksek puan almak için dua ederken Budist ve halk geleneklerini karıştırıyor.

Tayvan'ın önde gelen araştırma enstitülerinden Academia Sinica'da dinler üzerine çalışan Ting Jen-chieh, “Yerel dinler 80'li ve 90'lı yıllardan bu yana büyük ölçüde yeniden ortaya çıktı” dedi. “Eskiden köylerde bulunurdu ama artık orta sınıfın tamamında da mevcut.”


Mazu'ya ve diğer tanrılara adanan en büyük tapınaklar, paralarını ölülere yönelik anıtlar da dahil olmak üzere bağışlardan ve hizmetlerden kazanan güçlü ve zengin kurumlardır. Seçimler sırasında adaylar, dini kuruluşların seçmenler üzerindeki etkisini göz önünde bulundurarak Budist tapınakları ve Hıristiyan kiliselerinin yanı sıra burada da saygılarını sunuyorlar.


Pekin de nüfuz sağlamaya çalışıyor.

Onlarca yıldır Tayvan'ın kayıp toprakları olduğunu iddia eden Çin hükümeti, Tayvan halkına hitap etmek için Mazu da dahil olmak üzere ortak dini geleneklere başvuruyor. Mazu'nun Çin'in doğu kıyısında da takipçileri var; efsaneye göre onun MS 960 civarında Fujian eyaletinde doğduğu ve denizcileri boğulmaktan kurtarmak için özel güçlerini kullandığı söyleniyor.

Pekin'in çabalarına rağmen pek çok hacı Mazu'dan, boğazın karşı tarafında doğmuş, belirgin bir şekilde Tayvanlı bir tanrıça olarak bahsetti. Bazıları siyaseti bir kenara itti ve dansçılardan oluşan topluluklar ve hoparlörlerden yükselen pop şarkılar da dahil olmak üzere hac ziyaretlerinin çok fazla gösterişle lekelenmesinden endişe duyduklarını söyledi.


Mazu'nun Mart ayındaki hac yolculuğuna katılan 20 yaşındaki profesyonel manevi medyum Lin Ting-yi, “Birçok insan gürültüyü, ses ve ışık efektlerini seviyor” dedi. Ancak şunları ekledi: “Ne zaman tanrılarla konuşmak istesem, kendimi sessizce ve yalnız hissetmeyi ve dua etmeyi seviyorum.”


Nesiller boyunca, hac ziyaretleri öncelikle yakınlardaki pirinç tarlaları ve toprak yollar boyunca Mazu heykellerini taşıyan çiftçileri ve balıkçıları içeriyordu.

Günümüzde hac ziyaretleri çok daha zengin ve daha kentleşmiş bir Tayvan'ı yansıtıyor. Mazu alayları, ilahilerin ve havai fişeklerin yoldan geçen kamyonların uğultusuyla yarıştığı fabrikaların ve otoyolların önünden geçiyor.

Mazu heykellerinin okullarda, askeri kışlalarda ve bir yıl boyunca çalışanlarının, hamalların söylediğine göre tanrıçanın dinlenmesinin istendiği yerden aceleyle bir aracı hareket ettirdiği bir araba galerisindeki geçit törenleri sırasında durduğu biliniyor.

Yıllık rotalar boyunca yerel tapınaklar, bölge sakinleri, mağazalar ve işletmeler hacılara (çoğunlukla) ücretsiz yiyecek ve içecekler (karpuz, buharda pişirilmiş tofu, kurabiye, tatlı içecekler ve su) sunmak için tezgahlar kuruyor.


Koşuşturmaya rağmen bazı hacılar, meditatif bir yürüyüş ritmine girdiklerinde havai fişek ve hoparlör seslerinin nasıl azaldığını, bazen yabancılar yanlarında yürürken derin sohbetler ve dostluklar kurduklarını anlattılar.

Dajia hac ziyaretini gerçekleştiren 40 yaşındaki sigorta şirketi çalışanı Hung Yu-fang, “Yürürken, daha önce düşünmediğiniz şeyler hakkında derinlemesine düşünmek için kendinize daha fazla zaman ve alan verebilirsiniz” dedi. .

Dokuz günlük Dajia hacı önceden belirlenmiş bir rotayı takip ederken Baishatun hacı daha akıcıdır. Önceden kesin bir yol göstermiyor, böylece hayranlar Mazu heykelinin hangi dönüşleri alacağını ve nerede duracağını tahmin edebiliyor.

Bu yıl, heykel taşıyıcıları bir yol ayrımına ulaştığında, hacıların üzerinde gergin bir atmosfer oluştu; heykel taşıyıcıları ileri geri hareket edip geri dönerken, Mazu'nun hangi yöne gideceklerine karar vermesini beklediklerini söylüyorlar. Mazu tekrar yürümeye başlayınca tezahürat yaptılar.


Geceleri, hamallar Mazu heykelini bir tapınağa dinlenmesi için bırakırdı ve daha sert hacılar tapınakta veya yakındaki sokaklarda uyurlardı. İnce kauçuk şiltelerin yuvarlanması.


Tayvan sanayileştikçe bu tür ritüellerin yalnızca adanın solmakta olan kırsal köklerinin simgeleri olarak hayatta kalması mümkün görünüyordu.

“Bir süreliğine toplumun alt kademeleri için geçerliydi. Din araştırmacısı Profesör Ting, hac ziyaretlerine yalnızca birkaç yüz kişinin katılacağını söyledi. “Artık popüler, ancak yeni ve genç katılımcıların çoğu, bunu Tayvan kültürü olarak deneyimlemek için yalnızca birkaç günlüğüne – seyahatin tamamı değil – gidiyor.”


Son yıllarda, katılımdaki artış medyanın ilgisi (Tayvan televizyonu hac ziyaretlerini sanki büyük bir spor olayıymış gibi yayınlıyor), çevrimiçi meraklılar (Mazu'nun ilerleyişi tapınakların telefon uygulamaları aracılığıyla takip edilebiliyor) ve seyahat kolaylığından kaynaklanıyor. trenler) hızlı ve verimli bir şekilde sürülür).

2010 yılında Baishatun hac ziyaretinde yaklaşık 5.000 kayıtlı katılımcı kaydedildi; Bu yıl yaklaşık 180.000 hacı kayıt yaptırdı; bu rakama, yol boyunca gayri resmi olarak katılan on binlerce kişi dahil değil.

Hac ziyareti, eve dönmeden önceki ana varış noktası olan Güney Tayvan'daki Beigang Chaotian Tapınağı'na ulaştığında Mazu, havai fişekler, gonglar ve ezici bir kalabalık tarafından karşılandı. Organizatörler, o gün yaklaşık 500.000 kişinin katıldığını ve bunun bir rekor olduğunu söyledi.

Sıcağa ve kalabalığa rağmen insanlar tapınağa girmek ve boncuklarla örtülmüş işlemeli bir başlık takan Mazu'yu bir anlığına görmek için saatlerce sıraya girdi.

Bu yıl her iki büyük hac ziyaretinin bir kısmını yürümeyi başaran moda tasarımcısı Bay Chou, “Tapınağa sığamadım” dedi. Ama bunun hiçbir önemi yoktu. Bu kez arkadaşlarımı da davet ettim ki onlar da daha geleneksel kültürün tadına varabilsinler.”
 
Üst